Cerita Hidup Gadis Ceria

Monday, March 22, 2010

Risikan atau Suratan



Penat sungguh minggu ke-11 dlm tahun ni...bagi aku semua tu baru permulaan, byk lagi cabaran yang aku kena lalui..Bak kata org tue2; "perkara baik elok dicepat2kn" masalahnya AKU??? Tgk dari luaran, pemikiran , kate2 hikmah yg terpancul dari mulut mesti ramai ingt aku ni jenis yang xsabar nk men'solemnize'kn hidup tapi malangnya that things yet too far away from me...Tak boleh salahkan org, mmg kita yg wat perangai gedik2, mestilah org ingt da xsabo2 nk kawen padahal hati nh jauh lagi matlamatnya...

Panggilan 2 minggu lalu mengejutkan aku..Aunty Jem da tergelak2, ak paham sgt bile tepon Aunty Jem ckp "mak ade benda nk bgtau ni......"pastu diikuti dgn gelakan berpanjangan ...xleh nak salahkan ibu yang mengandungkn kita, sape suruh jawab cube je la dulu...Akukan pempuan, mestilah xsabar2 nk bgtau kawan2, lgpn aku mmg jenis yg express myself out loud bila ngan kawan2 baik..mak da sebarkan pd makcik2 dikampung,nenek da mula beri nasihat..dalam erti kate yg lain,situasinya adalah "mati aku..nk taknak kene wat yg terbaikkkk..."..

tersebutlah kisah........

Mlm jumaat (byk peristiwa) sesampainye aku kt umah, barulah aunty Jem bgtau yg Si Dia nk dtg esok bukan ari ahad..gelabah??ntah la..aku berserah pada TUHAN MAHA ESA dalam menentukan ajal dan jodoh aku..mcm doa yg selalu kita bace kat kad kahwin tu "kalau benarlah die yang terbaik buatku, Kau permudahkanlah dan dekatkanlah hatiku dengan hatinya" PASRAH gitu...

kol 10 am aku siapkan air teh O (ms tu hujan dan tu je air kepakaran aku membancuh), baru nk tuang air panas pd teko "Crackkkkk..."adoyai..biase kalau faberet teko or pinggan or cawan pecah..Aunty Jem confirm tarik muka n marah2..tapi pg tu die ckp "xpe, nanti p langkawi beli baru ye..ganti.." lembut je nada...(petanda no 1)

pastu panggilan telipon menyatakan org tengah xdpt dtg sbb ade org meninggal..(petanda no 2) dan bertanye da sampai ke blom Si Dia..sedangkn hampir 30 min da kuar dari umah (xjauh pn)..

Nasib ade ayahanda tercinta meneylamatkan keadaan dgn teknik n topik perbualan yang hangat...hampir 1jam setengah sesi soal jawab..Aku hanya sempat mengjeling sekali imbas (malu), jd mungkin prescription aku berbeza dari yg asal lgpn sume prescription tu ayat dari Mr. Jan ye...mata bole plak jd rabun ms anta kek...(petanda no 3)

Ptg tu..org tengah telipon katenye nk mintak no henpon..Aunty Jem wat isyarat mata ckp nk bg ke x?aku rs itu petanda yg agak baik...jd aku pn wat keputusan nk berkwn dahulu....mlm tu org tgh telipon lg..katenya salah no telipon (petanda no 4)..kalo sikit2 aku paham la..ni mmg menyasar gle no yg dsebut semula..sabar je la...bg je la no lg sekali...

Pagi Isnin sebelum btolak ke Jengka, aku da pastikan henpon bawak balik..psl mmg penting utk keje2 ofis...ntah mcmane, aku masih ttinggal henpon tu kat umah(petanda no 5)...jadi..mungkin sampai disini hubungan yg xpenah terjalin tamat...Mungkin ini belom kesudahannya..tapi aku redha dgn ape sekali pn dugaan dan petunjuk yang diberikan oleh-NYA..

Aku rasa lega dapat luahkan kt blog mini nh utk kwn2 terdekat aku..ia beri aku harapan supaya aku teruskan cita2 yg masih byk tak tercapai sebelum solemnization berlaku....Sesungguhnya setiap benda yang berlaku dalam hidup kita banyak hikmah disebaliknya..


5 comments:

  1. takpe.. easy does it.. one step at a time.. ;)

    ReplyDelete
  2. yeah..but have to crawl first before u learn to step..kah3....

    ReplyDelete
  3. yes dear..its ok..bak kata doa2 kat kad kahwin tu..Andai ia yang terbaik, mohon dipermudahkan...

    Mencari pasangan hidup SANGAT SUSAH...it is one shot decision, NO TURNING BACK..thats why..biarlah ia jodoh yang dipilih olehNYA..

    walaupun mula2 ati akan berfikir..ini jodohku...lama2 baru kita akan berfikir semula...

    inilah sebabnya Allah menggerakkan hatiku memilihnya..Inilah jodoh dariNYA..

    p/s: No worries...sebelum akak jumpa en suami pun..akak dah melalui pelbagai cerita2 perit part ni..heheh..Allah tu saynag kita sebab tu nak uji kite..

    Regards, Kak dib yg Jiwang

    ReplyDelete
  4. Thanks kak dib for the advices...hahhahha..mmg perit..byk lagi petanda selepas ari tu..skang da tetapkan ati da pun..tak mau ade ape2 lgsg kaitan dgn org tersebut..hehhehe..COMEL sgt si Kembar..tak sabar nk tunggu k.dib pimpin tangan dorg g BRP..hehhehhe

    ReplyDelete
  5. miss, xpe2...doa byk2..ntah2, tu dugaan je Allah nak bg...sy doa yg tbaik utk miss..kalau da memg jodoh, wat r mase sy kat msia ek??sy jd pengapit r...hehe :)

    ReplyDelete